Wat zijn M-serie onderborden en waarvoor dienen ze?
In het verkeer is duidelijkheid van levensbelang. Zeker voor kwetsbare weggebruikers zoals fietsers, bromfietsers en speed pedelecs is gerichte signalisatie essentieel. De M-serie onderborden vormen een cruciale aanvulling op reguliere verkeersborden en verduidelijken uitzonderingen, verplichtingen of verboden specifiek voor tweewielers. Ze worden geplaatst onder hoofdverkeersborden en zorgen ervoor dat elke weggebruiker exact weet wat zijn rechten en plichten zijn in een bepaalde verkeerssituatie.
Deze onderborden maken een onderscheid tussen verschillende voertuigcategorieën: van fietsen tot bromfietsen klasse A en B, tot speed pedelecs (P). Denk aan situaties waarin bepaalde voertuigen wél in twee richtingen mogen rijden, of wanneer enkel fietsers toegang hebben tot een zone. Met M-serie onderborden creëer je structuur, veiligheid en rechtszekerheid in jouw omgeving of prive terrein.
Wettelijk kader: conform SB250 en het Wegreglement
De M-serie onderborden zijn strikt gereglementeerd en moeten voldoen aan de normen en eisen gesteld door het Standaardbestek 250 van het Vlaams Gewest, net als aan het Koninklijk Besluit van 1 december 1975. Enkel onderborden die aan deze normen beantwoorden, mogen officieel geplaatst worden in de openbare ruimte. Dit garandeert uniforme communicatie, juridisch afdwingbaarheid én de herkenbaarheid van het bord voor elke weggebruiker.
M-serie: onderborden voor fietsers en bromfietsers in detail
Hieronder bespreken we kort de meest voorkomende onderborden uit de M-serie:
Verkeersbord SB250 M1 – Enkel voor fietsers
Verkeersbord M1 geeft aan dat: Toegang is uitsluitend toegestaan voor fietsers. Andere weggebruikers zijn niet toegelaten.
Verkeersbord SB250 M2 – Uitgezonderd fietsers
Verkeersbord M2 geeft aan dat fietsers een uitzondering vormen op het verkeersbord erboven. Wat verboden is voor anderen, mag voor fietsers wel.
Verkeersbord SB250 M3 – Uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A
Verkeersbord M3 legt uit dat: Zowel fietsers als bromfietsers klasse A mogen het verbod erboven negeren. Voor klasse B is dit niet van toepassing.
Verkeersbord SB250 M3bis – Uitgezonderd fietsers en bromfietsers
Verkeersbord M3bis duidt op: een algemene uitzondering voor zowel fietsers als bromfietsers (zowel klasse A als B, tenzij anders vermeld in lokale context).
Verkeersbord SB250 M4 – Fietsers mogen in 2 richtingen
Verkeersbord M4 legt uit dat: Fietsers mogen zowel met als tegen de rijrichting rijden in een eenrichtingsstraat of vergelijkbare situatie.
Verkeersbord SB250 M5 – Fietsers en bromfietsers klasse A mogen in 2 richtingen
Verkeersbord M5 toont dat: Tweerichtingsverkeer is toegestaan voor fietsers en bromfietsers klasse A. Bromfietsers klasse B moeten de rijrichting volgen.
Verkeersbord SB250 M5bis – Fietsers, bromfietsers klasse A, B en speed pedelecs mogen in 2 richtingen
Verkeersbord M5bis maakt hier een algemenere regeling van: Alle soorten tweewielers – ook speed pedelecs – mogen in beide richtingen rijden.
💡 Dit bord is ruimer dan M5: het omvat ook klasse B én P (speed pedelec).
Verkeersbord SB250 M6 – Verplichting voor bromfietsen klasse B
Verkeersbord M6 legt uit dat: Bromfietsers van klasse B zijn verplicht de richting of route te volgen aangeduid door het hoofdverkeersbord.
Verkeersbord SB250 M7 – Verbod voor bromfietsen klasse B
Verkeersbord M7 verbiedt de toegang van Bromfietsers klasse B op het aangeduide traject of zone.
Verkeersbord SB250 M8 – Enkel voor fietsers en bromfietsers
Verkeersbord M8 geeft aan dat toegang is enkel toegestaan voor fietsers en bromfietsers (A én B). Andere voertuigen mogen het gebied niet betreden.
Verkeersbord SB250 M9 – Fietsers in twee richtingen op de dwarslopende weg die je gaat oprijden
Verkeersbord M9 waarschuwt voor: een kruising waar fietsers in twee richtingen mogen rijden op de dwarsweg – extra aandacht vereist.
Verkeersbord SB250 M10 – Fietsers en bromfietsers in twee richtingen op de dwarslopende weg die je gaat oprijden
Idem als M9, maar Verkeersbord M10 nu ook van toepassing op bromfietsers – verhoogd risico op kruisend verkeer.
Verkeersbord SB250 M11 – Uitgezonderd fietsers en speed pedelecs
Verkeersbord M11 geeft aan dat zowel fietsers als speed pedelecs (P) zijn vrijgesteld van het verbod op het hoofdverkeersbord.
Verkeersbord SB250 M12 – Uitgezonderd fietsers, bromfietsers klasse A en speed pedelecs
Verkeersbord M12 legt een bredere uitzondering op voor drie categorieën: fietsers, bromfietsers klasse A én speed pedelecs.
Verkeersbord SB250 M13 – Verplichting voor speed pedelecs
Verkeersbord M13 zegt dat enkel speed pedelecs het gebod moeten volgen – vaak gebruikt om hen te verplichten tot fietsinfrastructuur of specifieke routes.
Verkeersbord SB250 M14 – Verplichting bromfietsen klasse B en voor speed pedelecs
Verkeersbord M14 toont aan dat zowel bromfietsers klasse B als speed pedelecs zijn verplicht het aangeduide pad te volgen.
Verkeersbord SB250 M15 – Verbod voor speed pedelecs
Verkeersbord M15 stelt dat speed pedelecs het aangeduide traject of gebied niet mogen gebruiken.
Verkeersbord SB250 M16 – Verbod voor bromfietsen klasse B en speed pedelecs
Verkeersbord M16 geeft aan dat zowel bromfietsers klasse B als speed pedelecs worden hier uitgesloten – doorgaans voor veiligheidsredenen.
Verkeersbord SB250 M17 – Fietsers en speed pedelecs mogen in 2 richtingen
Verkeersbord M17 toont dat tweerichtingsverkeer op deze locatie wordt toegelaten voor fietsers en speed pedelecs. Bromfietsen (A/B) zijn uitgesloten.
Verkeersbord SB250 M18 – Fietsers, bromfietsers klasse A en speed pedelecs mogen in 2 richtingen
Verkeersbord M18 stelt een brede toelating voor drie soorten voertuigen in beide richtingen – exclusief klasse B.
Verkeersbord SB250 M19 – Enkel voor speed pedelecs
Verkeersbord M19 geeft aan dat de toegang uitsluitend voor speed pedelecs is. Andere weggebruikers, inclusief fietsers, zijn uitgesloten.
Verkeersbord SB250 M20 – Enkel voor fietsers en speed pedelecs
Verkeersbord M20 geeft aan dat de toegang beperkt is tot enkel fietsers en speed pedelecs – bromfietsen zijn niet toegelaten.
Reflectie, duurzaamheid en conformiteit
Alle onderborden uit de M-serie die je vindt op Verkeersbord.be zijn vervaardigd uit hoogwaardig aluminium en afgewerkt met een anti-graffiti laminaat. Dit beschermt tegen UV-straling, vervuiling en vandalisme. Je kan kiezen uit reflectieklassen1,2 of 3, deze waarde is afhankelijk van de zichtbaarheidseisen op jouw locatie. Elk bord voldoet aan de CE-markering en wordt geleverd met een garantietermijn van 7,5 tot 15 jaar, afhankelijk van het reflectietype.
De borden zijn voorzien van voorgeboorde gaten voor eenvoudige bevestiging op standaard verkeerspalen, muurbeugels of andere dragers. Maatwerk of aangepaste combinaties zijn mogelijk op aanvraag.
Waar en wanneer gebruik je M-borden?
M-serie onderborden worden vaak ingezet op locaties waar conflicten of verwarring kunnen ontstaan tussen verschillende tweewielers. Denk aan:
- Fietspaden met uitzonderingen voor bromfietsen
- Verkeersfilters of doodlopende straten waar enkel fietsers doorgang hebben
- Schoolomgevingen met aangepaste regels voor speed pedelecs
- Kruispunten waar tweewielers in twee richtingen mogen rijden
- Zones 30 of woonerven waar toegang of verbod geldt voor bepaalde klassen bromfietsen
- Fietszones of fietssuggestiestroken die extra duiding nodig hebben
Ook Verenigingen van Mede-Eigenaars (VME’s) en residentiebeheerders maken steeds vaker gebruik van officiële M-borden. In private domeinen of semi-openbare ruimtes zoals ondergrondse garages, gemeenschappelijke toegangen of doorgangen doorheen residentiële wijken, helpen M-borden om verkeersstromen veilig te regelen en misverstanden tussen bewoners, bezoekers en fietsers te vermijden.
Gerelateerde producten:
Zet je onderbord kracht bij met een fysieke afscheiding
Een verkeersbord heeft als doel te informeren en in sommige gevallen ook om op terug te vallen bij eenn dispuut. Je kan dit dispuut wellicht voorkomen door de juiste infrastructuur te voorzien!
👉 Ontdek onze fietszuilen en fietspadpalen met LED-verlichting en til jouw verkeersbeheer naar het volgende niveau!
Waar fietsers zijn, zijn fietsstallingen nodig
Verkeersbord.be biedt een uitgebreid assortiment aan kwalitatieve fietsrekken.
👉 Fietsrekkensysteem? - kies zelf het aantal fietsen!
👉 Aanleunbeugelsysteem? - kies je favoriete vorm en afwerking!
Bestel officiële M-serie onderborden bij Verkeersbord.be
Bij Verkeersbord.be kies je voor zekerheid. Onze verkeersborden voldoen aan alle wettelijke vereisten en zijn bestand tegen weer, wind en vandalisme. Dankzij ons ruime aanbod en onze maatwerkoplossingen heb je voor elke situatie het juiste bord in huis.
Bestel vandaag nog en geniet van snelle levering, topkwaliteit én persoonlijke service!